Smartlog v3 » Mit forsøg med pni-t » En - eller flere - anbefalinger
Opret egen blog | Næste blog »

Mit forsøg med pni-t

En beskrivelse af mit forsøg på pni-t behandling

En - eller flere - anbefalinger

18. Apr 2011 23:41, Gala

Jeg er jo her for at udbrede kendskab til den behandlingsmetode, jeg følger. Jeg tror nemlig, at den har fat i noget af det rigtige. Overordnet set har jeg kun fået det bedre, siden tiden omkring det tidspunkt hvor jeg blev diagnosticeret i 2007. Om 14 dage er det 4 år siden. Dengang var jeg svimmel, stærkt føleforstyrret i hele venstre side, og så havde jeg føleforstyrrelser, som dukkede op alle vegne på min krop, tilfældigt eller som dagen skred frem og jeg blev træt. Jeg var træt. - Men det er jeg fortsat.

Allerhelst ville jeg anbefale alle MS'ere jeg kender at begynde på den behandling, jeg følger. Så nemt er det bare ikke, for medmindre man er biokemiker eller læge, eller har virkelig mange ressourcer til at sætte sig ind i sammenhængene og mellem og virkningerne af de stoffer man påfører sin krop. ELLER hvis man - hvilket jeg virkelig kan anbefale - tager på et pni-t-kursus hos Brunes .

Når jeg nørder lidt i min besøgsstatistik, kan jeg se, at jeg får mange gæster her som følge af søgninger på 5htp og tryptofan. Og søger jeg selv på disse ord, finder jeg anbefalinger lægmænd imellem på at tage fx disse stoffer, for at komme i bedre humør, for at lette en depression, leveret med en klang af, at der er tale om 'naturmedicin', som derfor er 'naturligt' og ikke kan påvirke kroppen i negativ retning.

Sådan er virkeligheden bare ikke. Man kan ikke fylde serotoninstøtte på kroppen i en uendelighed, uden at der vil opstå en ubalance mellem kroppens niveauer af serotonin og dopamin. Er man i en dyb depression eller meget stresset, eller udviser man på andre måde tegn på voldsom mangel på serotonin, kan det være der går lang tid. Men på et tidspunkt nås et mætningspunkt, og balancen vil tippe. Og hvad gør man så, som lægperson, der har læst om tippet på en hjemmeside for depressive - hvor det er givet af en anden lægperson? Man har jo ikke en chance for at vide, hvordan man regulerer sig selv hen, hvor der igen er balance. Og balancen kommer ikke nødvendigvis tilbage af sig selv. Det er vel ikke som sådan bedre at skulle leve med symptomer på forhøjet dopamin/noradrenalin-niveau; i sidste ende problemer med spændinger, forhøjet muskeltonus, mani.

Er man til sinds at påfylde serotoninstøtte i form af 5htp uagtet ovenstående, har jeg imidlertid lige fået information om en nyt produkt fra Health Spark.

5htp Plus support Formula, som i nogen grad tager højde for den ubalance, der vil opstå. Produktet indeholder nemlig både 5htp og phenylalanin; dvs både en kilde til serotoninstøtte og en kilde til dopamin/noradrenalenstøtte, og er på den måde et fremskridt. Problemet som jeg ser det, er imidlertid, at 5htp-mængden er lavere end phenylalaninmængden. At det dermed bliver svært at regulere, om de to stoffer forbliver i balance med hinanden - i hvert fald hvis man vælger at 'behandle' sig selv med dette produkt alene. Samt ikke mindst at serotonin og dopamin/noradrenalin jo ikke er de eneste stoffer, der kommer i ubalance ved øget tilførsel af det ene. På et tidspunkt vil der opstå ubalance til acetylcholin og til GABA. Og hvad gør man så, som lægperson uden viden om mulighederne?

Så nej, det er nok ikke som sådan en anbefaling af det nye produkt. Men en 'i mangel af bedre'-mulighed. Hvis man absolut vil tilføre serotonin i form af 5htp, så gør det hellere sammen med en dopaminkilde som phenylalanin. Hold nøje regnskab med dine symptomer. Og stop(!) når du får kvalme, hovedpine, uro i kroppen, øget muskelspænding, kramper, mister evnen til at tømme blæren osv. Helst lidt før!

Kommentarer

  1. Lone
    13. Jun 2011 13:35
    1

    Hej Gala,

    Har du diskuteret 5htp Plus support Formula med Birgitta? og hvad siger hun til produktet i givet fald? Jeg er med i Brunesgruppen, så jeg skulle måske rette henvendelsen den vej?

    Jeg har selv været på PNIT seminar her i foråret og er i gang med at øge Serotonin med Tryptofan, (har det bedste med det, da jeg samtidig er ved at trappe ud af et SSRI produkt (Seroxat)). Jeg skal også øge da/na iflg BB's anvisninger, og jeg er så småt begyndt på phenylalanin, men jeg synes egentlig det kunne være fint at få det i samme tilskud.
    Kh Lone

  2. Gala
    15. Jun 2011 22:49
    2

    Lone, har netop skrevet et laangt svar til dig, som desværre er pist forsvundet.

    Mit svar i korte træk:

    Velkommen her og i foreningen.

    Nej, har ikke drøftet med Birgitta. Produktet er ikke relevant for mig, da jeg tager stofferne i et andet forhold. Desuden synes jeg det er en ulempe, at man ved nye opståede ubalancer ikke kan skille de to stoffer fra hinanden for at identificere, hvor den er gal.
    Endelig tænker jeg, at produktet er relativt for dyrt, idet det vist bedre kan betale sig at købe 5htp og phenylalanin/tyrosin hver for sig.
    OG vil gøre dig opmærksom på, at hvis du gerne vil øge dit serotoninniveau med tryptofan, på grund af at dette stof kan gå flere veje i kroppen, så skal du ikke vælge 5htp Plus Support Formula, som jo indeholder 5htp, hvilket ikke kan omdannes til andet end serotonin.

    Endelig tror jeg ikke umiddelbart du skal regne med at få svar fra Birgitta, hvis du sender et spørgsmål til hende via Brunes groupcare-gruppen. Mig bekendt svarer hun hovedsageligt på direkte henvendelser fra patienter.

    Held og lykke!

Tags